Sådan skaber du en optimal proces, når du skal sælge en virksomhed
Overvejer du at sælge din virksomhed - eller er du allerede i gang med virksomhedsoverdragelsen?
Så er der særligt fire forhold, du skal være opmærksom på. Få vores råd til dem alle her og se, hvordan du bedst griber salgsprocessen an.
En virksomhedsoverdragelse er ofte kompleks
Uanset virksomhedsstørrelse og branche vil du opleve, at salget af en virksomhed er en kompliceret proces, der rummer en lang række krav og behov for risikoafdækning.
Ofte skal du som sælger forholde dig til oplysninger og dokumenter, der kan afsløre behov for at tilføje reguleringer i overdragelsesaftalen, så du sikrer, at du er juridisk dækket både under og efter overdragelsen. Derfor er det også afgørende, at alle forhold bliver afdækket og behandlet korrekt.
Særligt fire forhold er relevante for dig at kende:
- Indsamling af dokumenter og oplysninger
- Sikring af væsentlige kontrakter
- Salgsmodning
- Overdragelsesaftale
Vil du have en erfaren specialist til at rådgive dig og sikre dig den bedste handel?
1. Sådan sikrer du den nødvendige indsamling af dokumenter
For at skabe det mest optimale juridiske grundlag i en virksomhedsoverdragelse skal du tidligt i processen give de potentielle købere flest mulige og fyldestgørende oplysninger om virksomheden, så køberne opnår et solidt grundlag for at vurdere virksomheden.
Du bør i den forbindelse indsamle alle de dokumenter, som er væsentlige for virksomhedens drift.
Det kan eksempelvis være:
- leverandør- og salgskontrakter
- ansættelseskontrakter
- lejekontrakter
- leasingaftaler
- finansieringsaftaler
- oversigter over immaterielle rettigheder (patenter, varemærker mv.)
- økonomiske oplysninger
Vil du have hjælp til at sikre overblikket og indsamle de nødvendige dokumenter?
2. Mangler der væsentlige kontrakter udarbejdet på skrift?
Opdager du undervejs, at virksomheden mangler et eller flere dokumenter eller en kontrakt, så bør du inddrage en juridisk rådgiver og advokat, der kan hjælpe dig med at få overblik og bringe orden i de manglende skriftlige kontrakter og øvrige materialer forud for overdragelsen.
Hvis du ikke giver køber tilstrækkelige oplysninger om virksomheden, kan du risikere, at køber vil have indsat bestemmelser i en overdragelsesaftale, som pålægger dig mere ansvar.
Vores specialister har både erfaring, brancheindsigt og kommerciel forståelse, og vi er klar til at hjælpe dig med at udarbejde kontrakter og dokumenter, så vi sammen sælger din virksomhed bedst muligt - kontakt os og få en uforpligtende afklaring af dit salg her.
3. Salgsmodning kan forhøje værdien og styrke salget
Salgsmodning er en effektiv metode til at fremme både en bedre pris og en bedre salgsproces.
Under salgsmodningen får du overblik over hele virksomheden, alle aktiver, rettigheder, kontrakter mm., og du reducerer risikoen for, at køber springer fra eller skal have indført forbehold i kontrakten senere hen
Læs vores guide og se, hvordan du salgsmodner din virksomhed.
4. Overdragelsesaftalen er et nøgledokument
Som sælger er det afgørende, at overdragelsesaftalen, der er det juridiske grundlag for virksomhedsoverdragelsen, er fyldestgørende og indeholder en omhyggelig regulering af alle relevante forhold.
På den måde er du nemlig både bedre beskyttet, du skærper din position i forhandlingerne, og du sikrer en mere glidende transaktion.
Overdragelsesaftalen regulerer nemlig dine risici i form af det ansvar, du har som sælger for de oplysninger, som du giver til køber i forbindelse med salget. Derudover kan den sikre, at eventuelle tilbageværende risici bliver tydeligt reguleret – det kan eksempelvis bestå i indarbejdelse af relevante ansvarsbegrænsninger.
Samtidig er opgørelse og betaling af købesummen vigtige at afklare, og der bør udarbejdes klare betingelser for selve overdragelsen, herunder konkurrenceklausuler og lignende vilkår, som skal gælde efter virksomhedsoverdragelsen er gennemført.
Vi er specialister, og vi kan hjælpe dig
Virksomhedsoverdragelser er stort set altid både komplicerede og omfattende. Og det er ofte svært for dig som part at have styr på alt og bevare overblikket over krav og dokumenter.
Derfor er du bedre sikret, når du får professionelle, juridiske rådgivere med så tidligt i forløbet som muligt, så du kommer sikkert igennem processen og sikrer dig et solidt juridisk grundlag for overdragelsen.
Vores erfarne advokater kan hjælpe dig, uanset om du skal købe en virksomhed eller sælge én, og du er meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende afklaring af, hvordan vi kan hjælpe dig med processen.
Se, hvordan vi har hjulpet andre
Skal vi hjælpe dig med at sælge din virksomhed?
Udfyld felterne, så kontakter vi dig hurtigst muligt og senest den følgende hverdag.
Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen. Se vores privatlivspolitik her.
Vores viden er din styrke
Se flereTilmeld dig
HjulmandKaptains
Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.
Nyheder
Se flereTilmeld dig
HjulmandKaptains
Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.