Sådan skaber du en optimal proces, når du skal sælge en virksomhed

Indsigt
20.03.2024

Overvejer du at sælge din virksomhed - eller er du allerede i gang med virksomhedsoverdragelsen? 

 

Så er der særligt fire forhold, du skal være opmærksom på. Få vores råd til dem alle her og se, hvordan du bedst griber salgsprocessen an. 

Flueben på tjekliste

En virksomhedsoverdragelse er ofte kompleks

Uanset virksomhedsstørrelse og branche vil du opleve, at salget af en virksomhed er en kompliceret proces, der rummer en lang række krav og behov for risikoafdækning.

 

Ofte skal du som sælger forholde dig til oplysninger og dokumenter, der kan afsløre behov for at tilføje reguleringer i overdragelsesaftalen, så du sikrer, at du er juridisk dækket både under og efter overdragelsen. Derfor er det også afgørende, at alle forhold bliver afdækket og behandlet korrekt.

 

Særligt fire forhold er relevante for dig at kende: 

 

  1. Indsamling af dokumenter og oplysninger
  2. Sikring af væsentlige kontrakter
  3. Salgsmodning
  4. Overdragelsesaftale

 

Vil du have en erfaren specialist til at rådgive dig og sikre dig den bedste handel?

 

Se, hvordan vi hjælper dig 

 

1. Sådan sikrer du den nødvendige indsamling af dokumenter

For at skabe det mest optimale juridiske grundlag i en virksomhedsoverdragelse skal du tidligt i processen give de potentielle købere flest mulige og fyldestgørende oplysninger om virksomheden, så køberne opnår et solidt grundlag for at vurdere virksomheden.

 

Du bør i den forbindelse indsamle alle de dokumenter, som er væsentlige for virksomhedens drift.

 

Det kan eksempelvis være:

  • leverandør- og salgskontrakter
  • ansættelseskontrakter
  • lejekontrakter
  • leasingaftaler
  • finansieringsaftaler
  • oversigter over immaterielle rettigheder (patenter, varemærker mv.)
  • økonomiske oplysninger

 

Vil du have hjælp til at sikre overblikket og indsamle de nødvendige dokumenter?

 

2. Mangler der væsentlige kontrakter udarbejdet på skrift?

Opdager du undervejs, at virksomheden mangler et eller flere dokumenter eller en kontrakt, så bør du inddrage en juridisk rådgiver og advokat, der kan hjælpe dig med at få overblik og bringe orden i de manglende skriftlige kontrakter og øvrige materialer forud for overdragelsen. 

 

Hvis du ikke giver køber tilstrækkelige oplysninger om virksomheden, kan du risikere, at køber vil have indsat bestemmelser i en overdragelsesaftale, som pålægger dig mere ansvar.

 

Vores specialister har både erfaring, brancheindsigt og kommerciel forståelse, og vi er klar til at hjælpe dig med at udarbejde kontrakter og dokumenter, så vi sammen sælger din virksomhed bedst muligt - kontakt os og få en uforpligtende afklaring af dit salg her.

Vi sikrer et godt resultat for alle parter

De bedste virksomhedsoverdragelser er ofte et samarbejde mellem køber og sælger.

Begge parter står nemlig begge stærkere og får et bedre resultat, når de undervejs i forløbet løbende får besvaret alle spørgsmål, belyst de relevante forhold og udarbejdet en detaljeret overdragelsesaftale.

Det minimerer risici for alle parter og giver grundlag for resultater, der er fordelagtige for både køber og sælger. Derfor tror vi på samarbejde og gode relationer, når vi hjælper dig med din virksomhedsoverdragelse - uanset om du skal købe eller sælge.

3. Salgsmodning kan forhøje værdien og styrke salget

Salgsmodning er en effektiv metode til at fremme både en bedre pris og en bedre salgsproces.

 

Under salgsmodningen får du overblik over hele virksomheden, alle aktiver, rettigheder, kontrakter mm., og du reducerer risikoen for, at køber springer fra eller skal have indført forbehold i kontrakten senere hen

 

Læs vores guide og se, hvordan du salgsmodner din virksomhed.

 

Få de 7 trin til effektiv salgsmodning


4. Overdragelsesaftalen er et nøgledokument

Som sælger er det afgørende, at overdragelsesaftalen, der er det juridiske grundlag for virksomhedsoverdragelsen, er fyldestgørende og indeholder en omhyggelig regulering af alle relevante forhold.

 

På den måde er du nemlig både bedre beskyttet, du skærper din position i forhandlingerne, og du sikrer en mere glidende transaktion.

 

Overdragelsesaftalen regulerer nemlig dine risici i form af det ansvar, du har som sælger for de oplysninger, som du giver til køber i forbindelse med salget. Derudover kan den sikre, at eventuelle tilbageværende risici bliver tydeligt reguleret – det kan eksempelvis bestå i indarbejdelse af relevante ansvarsbegrænsninger. 

 

Samtidig er opgørelse og betaling af købesummen vigtige at afklare, og der bør udarbejdes klare betingelser for selve overdragelsen, herunder konkurrenceklausuler og lignende vilkår, som skal gælde efter virksomhedsoverdragelsen er gennemført.

 

Få vores hjælp til at sikre dig den bedste overdragelsesaftale.

 

Vi er specialister, og vi kan hjælpe dig

Virksomhedsoverdragelser er stort set altid både komplicerede og omfattende. Og det er ofte svært for dig som part at have styr på alt og bevare overblikket over krav og dokumenter. 

 

Derfor er du bedre sikret, når du får professionelle, juridiske rådgivere med så tidligt i forløbet som muligt, så du kommer sikkert igennem processen og sikrer dig et solidt juridisk grundlag for overdragelsen.

 

Vores erfarne advokater kan hjælpe dig, uanset om du skal købe en virksomhed eller sælge én, og du er meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende afklaring af, hvordan vi kan hjælpe dig med processen.

Se, hvordan vi har hjulpet andre

  • Modino Logo sort
    ” For os har den største forskel været den tryghed, HjulmandKaptain gav os. Vi har fået bedre ejeraftaler, og de har belyst forhold, som vi ikke selv var opmærksomme på. Vores advokat har leveret til tiden og har været utrolig fleksibel. ”

    Elin Magnussen, CFO hos Modino AS

  • NJV Salg med Gorm - ude på lager
    ” HjulmandKaptain har været en stor støtte. De har styret det juridiske arbejde, samarbejdet med de andre rådgivere, og samtidig har de forklaret proces, paragraffer og ansvar, så jeg fik helt ro i maven. ”

    Lars Kristensen, tidl. direktør, om salget af Nordjysk Værktøjssalg

  • Tre personer i møde omkring kontrakt
    ” HjulmandKaptain har været en værdifuld partner og støtte i hele salgsprocessen, herunder den omfattende due diligence, og har ydet god juridisk, finansiel og kommerciel rådgivning. ”

    Henrik Brandt, CEO hos Dafolo

  • Rederiet Isafold A/S
    ” Når man deltager i en kompleks kvotehandel, og der samtidig følger et skib under bygning med, er det vigtigt at være i hænderne på erfarne rådgivere. ”

    Ejerne af Rederiet Isafold om købet af HG 333 Isafold

    

Skal vi hjælpe dig med at sælge din virksomhed?

 

Udfyld felterne, så kontakter vi dig hurtigst muligt og senest den følgende hverdag.

 

Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen. Se vores privatlivspolitik her.

Se, hvordan vi behandler dine personoplysninger i forbindelse med din henvendelse i vores privatlivspolitik

Tilmeld dig
HjulmandKaptains
nyhedsbrev

Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig
HjulmandKaptains
nyhedsbrev

Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.

 

Tilmeld nyhedsbrev