22 apr 2020

Nye regler for behandling af personoplysninger ved tilbud om test af Covid-19 i ansættelsesforholdet

Den 21. april 2020 er der vedtaget nye regler om behandling af personoplysninger i forbindelse med tilbudt test for Covid-19/Coronavirus. Reglerne omhandler arbejdsgivers mulighed for at videregive medarbejdernes oplysninger i forbindelse med Covid-19.

Lovlig videregivelse af identifikationsoplysninger på medarbejdere

Det følger af reglerne, at både offentlige og private arbejdsgivere – efter anmodning fra Statens Serum Institut – lovligt kan videregive identifikationsoplysninger (f.eks. personnummer) på medarbejdere til Statens Serum Institut, hvis dette sker med henblik på at kunne tilbyde medarbejderne gratis test for Covid-19.

Det fremgår af reglerne, at det kun er identifikationsoplysninger, som lovligt kan videregives.

Kun oplysninger på medarbejdere i bestemte målgrupper

Den lovlige videregivelse efter reglerne gælder alene identifikationsoplysninger på de medarbejdere, der tilhører en målgruppe, som ifølge sundhedsmyndighederne er relevant at teste som led i indsatsen for at hindre udbredelse og smitte af Covid-19. Dette betyder med andre ord, at arbejdsgivere ikke må videregive identifikationsoplysninger på de medarbejdere, som ikke tilhører en sådan målgruppe.

Det fremgår af reglerne, at Statens Serum Institut i øvrigt ikke har lov til at indhente identifikationsoplysninger på medarbejdere, der ikke tilhører en målgruppe, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler test. 

Statens Serum Instituts anvendelse af oplysningerne

Det følger af reglerne, at Statens Serum Institut som udgangspunkt kun må anvende de indhentede personoplysninger til at teste de pågældende medarbejdere for, om de har eller har haft Covid-19.

Der er dog i bekendtgørelsen indarbejdet en undtagelse hertil. Det følger således af § 1, stk. 2, at Statens Serum Institut har lov til at anvende de indhentede oplysninger til søgning i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere med henblik på at identificere udenlandske arbejdsgivere, der udstationerer arbejdstagere i Danmark. Denne regel er vedtaget for at sikre, at instituttet kan kontakte arbejdsgiveren, hvis det er nødvendigt.

Regionsrådet står for det praktiske

Som led i håndteringen af den praktiske udøvelse af testen, får en række øvrige aktører også adgang til de pågældende oplysninger. Selve gennemførelsen af testen foretages nemlig af regionsrådet. Herefter videregiver de prøvematerialet til Statens Serum Institut til brug for instituttets analyse af prøvematerialet og generelle smitteovervågning efter sundhedslovens § 222.

Statens Serum Institut videregiver herefter analyseresultatet af testen til regionsrådenes laboratoriesvarbank samt til den pågældende medarbejders alment praktiserende læge. Derudover gøres analyseresultatet også tilgængeligt for medarbejderen via sundhed.dk

Er du som arbejdsgiver i tvivl om, hvordan du skal håndtere behandling af personoplysninger og GDPR generelt i forbindelse med Covid-19-situationen, så tag endelig kontakt til en af vores specialister fra vores persondatateam.    

Tak for din henvendelse

Vi har sendt dig en kvittering via mail og kontakter dig hurtigst muligt.

Har du spørgsmål til behandling af personoplysninger ifm. Covid-19?

Vores advokater står klar til at hjælpe

Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp, så udfyld felterne. Så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen.

Se vores persondatapolitik her