17. jan 2023

Greenwashing vil i højere grad blive politianmeldt

17. jan 2023
Forbrugerombudsmanden har indtil nu indskærpet eksisterende forbud mod vildledende markedsføring, hvor virksomheder har vildledt forbrugere om deres produkters miljøbelastning – også kaldet ”greenwashing”. I forbindelse med en nylig afgørelse varsler Forbrugerombudsmanden, at man fremover forventer at politianmelde flere virksomheder, som fejlagtigt markedsfører sine produkter som bæredygtige.

Udsagn i markedsføringen var vildledende

Der er over de seneste år set en øget indsats mod virksomheder, der vildleder forbrugere i deres markedsføring med udsagn om, at deres produkter er bæredygtige eller miljøvenlige. Senest er der sket en indskærpelse mod to bilfirmaer og en tankstation, der påstod, at deres produkter var mindre skadelige for miljøet, end de reelt var.

Det ene bilfirma markedsførte en plugin-hybridbil med udsagnet ”En bil til dig, der vil have en miljørigtig bil uden at være begrænset på rækkevidde”. Bilen kunne dog kun køre 50 km på én opladning. Dette sammenholdt med, at udsagn såsom ”miljørigtig bil”, ”genoplad miljøet med en plug-in-hybrid” og ”det er miljørigtigt, nemt og billigt at have en plug-in-hybrid” gjorde, at Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen var vildledende.

Du kan læse hele pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her

Fra indskærpelse til mulig politianmeldelse og bøde

Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, lægger vægt på, at man som forbruger skal kunne have tillid til virksomhedernes markedsføring:

”Det er vigtigt, at vi som forbrugere kan stole på virksomhedernes oplysninger om produkter. Hvis ikke vi kan stole på virksomhedernes oplysninger om, hvad de gør for at producere mindre miljøskadeligt, mister vi tilliden til markedsføringen, og det vil skade den grønne omstilling.”

Forbrugerombudsmanden varsler også en ændring i tilgangen til sager som disse:

”Vi har indtil nu indskærpet forbuddet mod vildledning i de sager, vi har behandlet angående virksomheders udsagn om deres produkters miljøbelastning. Virksomheder må dog fremover forvente at blive politianmeldt, hvis vi vurderer, at de anvender vildledende udsagn”, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Der findes allerede eksempler på politianmeldelser og bøder inden for området. Eksempelvis da en producent markedsførte baderinge med påstået miljøvenlig PVC, hvor udsagnet ”miljøvenlig PVC” blev vurderet til at være vildledende af Forbrugerombudsmanden og retten. Producenten blev idømt en bøde på 25.000 kr. i Københavns byret.

Du kan læse mere om sagen i pressemeddelelsen her

Flere ressourcer til bekæmpelse af greenwashing

Et stigende antal virksomheder markedsfører produkter som værende bæredygtige eller miljøvenlige. Du skal dog være opmærksom på, hvordan din virksomhed markedsfører grønne produkter og tiltag, og om der er hold i påstandene. F.eks. må du kun bruge ord som ”miljøvenlig”, hvis du kan dokumentere, at produktet generelt belaster miljøet væsentligt mindre end andre tilsvarende produkter.

EU Kommissionen screenede i 2021 en del hjemmesider, hvor man fandt, at der var vildledende eller decideret forkerte påstande hos 42 procent af virksomhederne. Det er denne vildledning, man vil til livs. I den forbindelse har Forbrugerombudsmanden i starten af 2022 fået tildelt 28 mio. kr., som er øremærket til at behandle sådanne sager over de næste 4 år.

Gør brug af Forbrugerombudsmandens vejledninger

Til at vejlede virksomheder om miljømarkedsføring har Forbrugerombudsmanden i 2017 udgivet en vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande, og i 2021 udgav Forbrugerombudsmanden en kvikguide, der fungerer som en forkortet udgave af den oprindelige vejledning. Sammen skal de være med til at give dig en større forståelse for, hvordan din virksomhed kan markedsføre grønne produkter og tiltag uden at bryde markedsføringsloven.

Hent Forbrugerombudsmandens kvikguide her
Hent Forbrugerombudsmandens fulde vejledning her

Deltag i temadag om grøn markedsføring

Hos HjulmandKaptain afholder vi temadag den 1. marts 2023, hvor du kan blive fortrolig med reglerne for grøn markedsføring, så du undgår greenwashing. Her stiller vi bl.a. skarpt på:

  • Den politiske baggrund for klimaomstillingen
  • Klimaregnskaber
  • Reglerne og faldgruberne inden for grøn markedsføring
  • Værdien i grønne tiltag

Du kan læse mere om temadagen og tilmelde dig her

Du er også altid velkommen til at kontakte vores specialister i markedsføringsret, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Tak for din henvendelse

Vi har sendt dig en kvittering via mail og kontakter dig hurtigst muligt.

Har du en sag, hvor du mangler advokathjælp?

Vores advokater står klar til at hjælpe

Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp, så udfyld felterne. Så kontakter vi dig hurtigst muligt og senest den følgende hverdag.

Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen.

Se vores persondatapolitik her