19 mar 2020

Forventer din virksomhed at gøre brug af lønkompensation? - Sådan kan I forberede jer

Der har været meget presseomtale af den såkaldte trepartsaftale, hvorefter virksomheder, som står overfor at skulle afskedige en væsentlig del af sine ansatte, kan søge om lønkompensation som alternativ til at gennemføre afskedigelser.

Ordningen forventes at træde i kraft i løbet af få dage

Ordningen blev sendt til behandling i Folketingets Finansudvalg mandag den 16. marts 2020, og udvalget har efterfølgende tiltrådt forslaget.

Du kan læse mere om ordningen for lønkompensation i vores tidligere nyhed her

Fra hvornår kan virksomheder søge om kompensation?

Vi forventer, at der kan søges om kompensation fra uge 13.

Dog forventer vi, at der vil være mulighed for at søge med tilbagevirkende kraft fra 9. marts 2020.

Erhvervsstyrelsen arbejder pt. på at få et ansøgningsskema klar, og hos HjulmandKaptain følger vi løbende med i udviklingen.

Sådan kan din virksomhed forberede sig, hvis I forventer at søge om lønkompensation

Forventer din virksomhed at gøre brug af ordningen, så kan I allerede nu overveje og eventuelt gå i gang med følgende:

  • Fastlægge og navngive det antal medarbejdere, som ellers ville skulle have været afskediget som følge af Covid-19-situationen, da navne og cpr. nr. på de omfattede medarbejdere skal opgives til styrelsen ifm. ansøgningen.
  • Angive og begrunde, for hvilken periode I forventer arbejdsmangel, dog maksimalt over en periode på 3 måneder påbegyndt tidligst den 9. marts 2020, og som afsluttes senest 9. juni 2020.
  • Gå i dialog med jeres revisor, da I med revisorbistand efterfølgende skal dokumentere, at I har hjemsendt de berørte medarbejdere i den angivne periode.
  • Udarbejde et brev til medarbejderne om hjemsendelsen med information om, hvad det betyder for dem og særligt orientere om, at de selv skal ”finansiere” 5 dage.

Har du spørgsmål eller brug for rådgivning om, hvordan din virksomhed skal forholde sig til muligheden for lønkompensation, så er du altid velkommen til at kontakte os. Vi hjælper også med udfærdigelse af breve til medarbejdere.

Du kan læse mere om de juridiske forhold i forbindelse med Covid-19 på denne side, hvor vi løbende opdaterer med nyheder og spørgsmål og svar vedrørende håndtering af Covid-19.

Tak for din henvendelse

Vi har sendt dig en kvittering via mail og kontakter dig hurtigst muligt.

Har du spørgsmål til håndtering af lønkompensation som følge af Covid-19?

Vores advokater står klar til at hjælpe

Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp, så udfyld felterne. Så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen.