Forældelsesfristen forlænges ved vildledende markedsføring af fast ejendom

Nyhed
29.06.2020

Folketinget vedtog tirsdag den 23. juni 2020 en ændring af markedsføringsloven. Ændringen medfører, at der fremover vil være en 5-årig forældelsesfrist ved overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om vildledende markedsføring af blandt andet fast ejendom.

Hidtil har forældelsesfristen ved overtrædelse af disse bestemmelser i markedsføringsloven alene været 2 år.

 

Lovændringen skal styrke forbrugerbeskyttelsen 

Formålet med forlængelsen af forældelsesfristen har været at styrke Forbrugerombudsmandens håndhævelsesmuligheder og dermed styrke forbrugerbeskyttelsen.

 

Lovændringen er blandt andet sket, da forbrugere ved køb af projektlejligheder først kan konstatere, at lejlighedens størrelse ikke svarer til den markedsførte projektlejlighed, efter at lejligheden er endeligt opført. Og på dette tidspunkt vil den 2-årige forældelsesfrist ofte være udløbet.

 

Lovændringen får dermed den betydning, at udbydere af projektlejligheder skal kunne bevise, at der ikke har været tale om vildledende markedsføring i op til 5 år efter salget.

 

Lovændringen træder i kraft den 1. juli 2020.

 

Har du spørgsmål eller brug for rådgivning?

Har du spørgsmål til lovændringen, så er du altid velkommen til at kontakte os. Vores advokater står klar til at hjælpe.

Tilmeld dig
HjulmandKaptains
nyhedsbrev

Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.

 

Tilmeld nyhedsbrev