Whistleblowerordning
Skal din organisation have en whistleblowerordning?
Organisationer med mere end 249 ansatte skulle inden udgangen af 2021 have en whistleblowerordning, og inden udgangen af 2023 skal organisationer med mere end 50 ansatte have etableret en whistleblowerordning.
En whistleblowerordning er ikke alene et lovkrav for visse organisationer men er ligeledes et vigtigt redskab, der kan bruges til at forbygge og afdække alvorlige forhold i organisationen. Ved etablering af en whistleblowerordning får din organisation mulighed for at skabe en åben og gennemsigtig kultur, som kan hjælpe din organisation med at forebygge og opdage potentielle overtrædelser af lovgivningen i tide.
Datatilsynet har etableret en ekstern whistleblowerordning, hvor alle kan foretage indberetninger – og vedrørende de organisationer hvor det først er lovkrav i 2023. Hos HjulmandKaptain anbefaler vi derfor, at din organisation allerede nu etablerer en intern whistleblowerordning. På den måde sikrer I, at indberetninger kommer direkte til jer, og I får bedre mulighed for internt at håndtere de forhold, anmeldelserne vedrører.
Med en whistleblowerordning varetaget af HjulmandKaptain får din organisation adgang til et professionelt whistleblowersystem, hvor medarbejdere – og eventuelt samarbejdspartnere og borgere – har mulighed for helt anonymt og sikkert at indberette mistanke om ulovligheder eller andre alvorlige forhold.
Det siger kunderne om vores whistleblowerordning
”Valget faldt på HjulmandKaptain, som har leveret en troværdig og smidig løsning, som har været lige til at gå til. Vi behøvede ikke en manual. Da vi havde modtaget linket, var det bare ”at åbne pakken”, og så kørte det. Det er samtidig trygt at vide, at HjulmandKaptain er garant for juraen og overholdelse af GDPR, så vi kan bruge vores ressourcer på det, vi allerhelst vil, nemlig at sælge sportstøj." - Christian Hass, HR chef i Sport 24.
Læs mere om Sport 24's overvejelser ved valg af whistleblowerordning her
Hvem kan indberette?
I lov om beskyttelse af whistleblower stilles der krav til organisationer, der er omfattet af loven, at de som minimum skal stille en ordning til rådighed for deres medarbejdere. Dette forhindrer dog ikke, at din organisation frivilligt vælger at åbne ordningen op for f.eks. samarbejdspartnerne, leverandører, bestyrelsen m.v. Det kan der være mange årsager til, herunder bl.a. ønsket om at modtage alle indberetninger, signalet til omverden m.v.
Hvad kan der indberettes om?
Med loven skal det sikres, at en whistleblower under beskyttelse kan indrapportere overtrædelser af blandt andet:
- Offentlige udbud
- Finansielle tjenesteydelser
- Produkt- og transportsikkerhed
- Miljøbeskyttelse
- Forbruger- og databeskyttelse
- Øvrige alvorlige lovovertrædelser
- Øvrige alvorlige forhold
Indberetninger vedrørende øvrige alvorlige lovovertrædelser og forhold dækker bl.a. over forhold om chikane, seksuel chikane, strafbare forhold såsom tyveri, svig og underslæb men også andre forhold vil være omfattet.
Et samarbejde med HjulmandKaptain
Hos HjulmandKaptain tilbyder vi at etablere og varetage Whistleblowerordningen for din organisation, hvad enten det er en privat virksomhed eller en offentlig myndighed. Vi skræddersyer en løsning, der passer til lige netop din organisations behov. På den måde sikrer I, at jeres ordning drives helt uafhængigt af organisationen, hvilket kan være med til at skabe større tillid hos indberetteren. Vi sørger for, at ordningen drives efter alle gældende regler med hensyn til blandt andet tavshedspligt, habilitet og overholdelse af alle GDPR-regler.
Vi tilbyder blandt andet:
- Etablering og drift af Whistleblowersystem- og funktion som dækker indberetninger foretaget af organisationens medarbejdere
- En whistleblowerpolitik og interne retningslinjer
- Whistleblowerscreening, herunder point-of-contact – både anonyme og ikke anonyme anmeldelser
- Standard sprog på dansk og engelsk
Ønsker I en skræddersyet ordning, laver vi gerne et tilbud tilpasset jeres behov.
Du er velkommen til at kontakte os for et uforpligtende tilbud på etablering og drift af en whistleblowerordning i din organisation.
Få etableret en whistleblowerordning i din organisation
Er du interesseret i et samarbejde om etablering og varetagelse af whistleblowerordningen i din organisation, så kontakt os endelig, så vi kan aftale et tidspunkt for et gratis og uforpligtende møde.
Har du spørgsmål, eller ønsker du at høre nærmere, så er du selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os.
Tak for din henvendelse
Vi har sendt dig en kvittering via mail og kontakter dig hurtigst muligt.
Ønsker du at høre nærmere om etablering af en whistleblowerordning?
Vores advokater står klar til at hjælpe
Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp, så udfyld felterne. Så kontakter vi dig hurtigst muligt og senest den følgende hverdag.
Vi anbefaler, at du ikke indtaster nogle følsomme personoplysninger (f.eks. helbredsoplysninger) eller cpr. nr. i kontaktformularen.