Hvilke betingelser skal en skriftlig advarsel opfylde?

Står du i en situation, hvor du som arbejdsgiver er utilfreds med en medarbejder, og overvejer du, hvorvidt du har ret til at opsige medarbejderen, så er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan du griber situationen korrekt an.

I denne podcast kan du høre Jakob S. Johnsen og Trine Schou Vernersen fortælle nærmere om, hvilke regler der gælder ved advarsler og opsigelser, og hvad du skal være opmærksom på som arbejdsgiver.

Er medarbejderen eksempelvis funktionær med over 1 års anciennitet eller overenskomstansat med over 9 måneders anciennitet, skal du som udgangspunkt give en advarsel, før du kan opsige medarbejderen. Dette skyldes, at en medarbejder i disse situationer har krav på en rimelig begrundelse for opsigelsen. Medarbejderen har krav på at få muligheden for at rette op på de forhold, arbejdsgiveren er utilfreds med, og disse forhold og konsekvenserne af ikke at rette op, skal fremgå af advarslen.

Hør i podcasten mere om, hvornår og hvordan du som arbejdsgiver skal give en advarsel.

Varighed: 3 min og 16 sek.

00:00
00:00

Kontakt