Hvad er patent, og hvordan får jeg patent på min idé?

Indsigt
09.03.2023

Mange forbinder det at få immaterialretlig beskyttelse med ”at få patent på noget”, men vidste du, at immaterialretten omfatter mere end bare patenter? I denne vejledning får du et overblik over dine muligheder for at beskytte det, som gør din virksomhed unik, ligesom vi afliver nogle af de myter, der kan være indenfor immaterialretten.

Hvad vil det sige at få patent på noget?

Mange bruger terminologien ”at få patent på noget” som et synonym for at få eneret til noget. I daglig tale snakker mange således om at ”få patent på et navn” eller ”patent på en forretningsidé”.  

Lovteknisk er patenter dog alene forbeholdt tekniske opfindelser.

Som eksempler på noget, der kan patenteres, kan nævnes en ny type fremstillingsproces eller et teknisk produkt, der opfylder en teknisk funktion.

Det er således en misforståelse at tale om at få patent på andet end egentlige tekniske opfindelser.

 

Kan jeg så ikke få eneret eller patent på et navn eller et produktudseende?

Det er ikke muligt at få patent på navne, logoer, designs eller billeder, da der ikke er tale om tekniske opfindelser.

 

Dette er dog ikke det samme, som at andre må misbruge din virksomheds navn og logo, design eller billede for nu at tage nogle eksempler.  

 

Du kan nemlig få beskyttet dine forretningskendetegn (navn, logo, slogan, kendingsmelodi mv.) som et varemærke. Udseendet på dine produkter kan beskyttes i medfør af designloven, mens ophavsretsloven beskytter dine kunstneriske værker såsom billeder, musik og film.

 

Hvad er copyright? ©

Copyright stammer fra amerikansk og engelsk ret og svarer stort set til det danske ophavsretlige system, dog med en lang række vigtige nuancer og forskelligheder. Når man således taler om ”copyright” i daglig tale, henvises der til ophavsretsloven, der beskytter kunstneriske og litterære værker.

 

Ophavsretlig beskyttelse er unik i den forstand, at den opstår helt automatisk uden registrering.

Det er desuden ikke et krav, at du i din markedsføring skriver, at du har ophavsret til materialet, eller at du anvender det lille ©. Det kan dog være en god idé at gøre.

 

Vidste du i øvrigt, at hvis du tager et billede med din smartphone, så opnår du som udgangspunkt en eneret til billedet i 50 år, fra billedet fremstilles? Det står i ophavsretslovens § 70.

 

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du tager et billede af en person, så kan der være regler i persondataloven, du skal efterleve, ligesom et billede af et kunstværk muligvis kan udgøre en krænkelse af kunstværket, hvis du deler dit billede uden samtykke. Det gælder derfor om at have faldgruberne for øje.

 

Hvad betyder det, at noget er en kopivare?

Når man taler om kopivarer, vil situationen ofte være den, at et nyt produkt krænker et eksisterende produkts design (fysiske fremtoning) eller misbruger et eksisterende forretningskendetegn (navn eller logo) ved at udgive sig for at være den originale vare. Et sådant misbrug kan være i strid med varemærke-, design og/eller ophavsretsloven.

Det er i Danmark ulovligt at sælge og markedsføre kopivarer, men det er ikke ulovligt at købe kopivarer til eget brug. Kopivarer koster dog samfundet milliarder af kroner hvert år og kan være farlige for forbrugerne. Du kan læse mere om ulemperne ved kopivarer på Patent- og Varemærkestyrelsen hjemmeside

 

Er det rigtigt, at man gerne må ”låne” billeder og sange, der ligger på internettet?

Nej. Tværtimod er det altovervejende udgangspunkt, at billeder, sange og tekster, der ligger på internettet, ikke må videreformidles uden udtrykkeligt samtykke fra ophavsmanden. Du må således ikke bruge et billede, som du har fundet på internettet, uden samtykke fra ophavsmanden, på din egen hjemmeside eller på de sociale medier.

 

Det forhold, at materialet ligger på internettet, har ingen betydning i forhold til ophavsmandens ret til at håndhæve en eneret til materialet.

 

Bliver dine rettigheder krænket, eller har du en idé, som skal beskyttes?

Oplever du, at dine rettigheder bliver krænket, eller har du opfundet et nyt design, logo, navn eller produkt, som du gerne vil undgå, at konkurrenterne løber med, så er du altid velkommen til at kontakte os. Vores specialister i immaterialret står klar til at hjælpe dig.

Søger du sparring og juridisk rådgivning?

Hos HjulmandKaptain er vores advokater specialister i IPR. Kontakt os for at høre nærmere eller læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

 

Læs mere

Tilmeld dig
HjulmandKaptains
nyhedsbrev

Få nyheder, invitationer til arrangementer, gode råd og viden om jura inden for de fagområder, der interesserer dig.

 

Ja tak, hold mig opdateret