Er dataskrab lovligt?

Indsigt
02.11.2020

Betegnelsen dataskrab er også kendt som ”data scraping” og ”web scraping”. Dataskrab er en teknik, hvor et computerprogram – typisk en programmeret bot - udtrækker data fra output genereret fra et andet program.

Hvad er data scraping?

Dataskrabning er almindeligvis manifesteret i webskrabning, hvor botten ekstraherer værdifulde oplysninger fra en eller flere hjemmesider, som dernæst kan anvendes på andre hjemmesider og online platforme.

Botsene kan programmeres til at indsamle forskellige data, som blandt andet content, priser, artikler, kontaktdata eller andre personoplysninger.

 

Dataskrab ses oftest på prissammenligningssider eller på hjemmesider, hvor data skal sammenstilles og præsenteres sammen med andre oplysninger.

 

Flere digitale platforms- og hjemmesideejere indsamler data fra andre digitale platforme og hjemmesider og udbreder dataene på egne digitale platforme, hjemmesider eller sociale medier i et videre omfang, end hvad ophavsmanden i første omgang har foretaget.

 

Spørgsmålet er, om sådanne dataskrab og efterfølgende udbredelse er lovlige?

Copyright-direktivet præciserer den ophavsretlige beskyttelse af online værker. Du kan læse Copyright-direktivet her, som blev offentliggjort den 17. april 2019. Copyright-direktivet er endnu ikke implementeret i dansk lovgivning, men dette vil ske i løbet af 2021.

 

Problemstillingen generelt - er det lovligt at foretage dataskrab?

Når der foretages dataskrab, laves der eksemplarfremstilling af de data, der kopieres. De kopierede data indsamles oftest med henblik på offentliggørelse på andre digitale medier og online platforme, og offentliggørelsen sker uden ophavsmandens samtykke hertil.

 

Der er regler i ophavsretsloven, som regulerer, hvorvidt dataskrab er lovligt, ligesom der er retspraksis på området. Se blandt andet ophavsretslovens § 71 og U.2006.1564SH.

 

Dataskrab kan være lovligt, men det afhænger først og fremmest af, hvorvidt materialet – såsom nyhedsbreve, artikler, m.v. – er ophavsretligt beskyttet, samt hvorvidt materialet kun kan tilgås via et abonnement eller en tjeneste, som kræver et kundeforhold. I sådanne tilfælde er det ikke lovligt.

 

Den brede adgang til pressepublikationer på nettet har givet anledning til fremkomsten af nye onlinetjenester, såsom nyhedsaggregatorer eller medieovervågningstjenester, for hvilke genanvendelsen af pressepublikationer udgør en vigtig del af deres forretningsmodel og en indtægtskilde.

 

Copyright-direktivet angiver i den forbindelse, at pressetjenester bør modtage en del af de indtægter, som nyhedsaggregatorer oppebærer som følge af dataskrab fra pressetjenesten. Omvendt set fremgår det samtidigt af Copyright-direktivet, at brug uden et økonomisk formål er lovligt, ligesom linking og anvendelse af enkelte ord eller meget korte uddrag ikke bør være omfattet af de rettigheder, der er fastsat i Copyright-direktivet.

 

Særlige forhold for dig som platforms- eller hjemmesideejer

Der er regler i e-handelsloven, som foreskriver, at en platforms- eller hjemmesideejer er ansvarsfri for den data, som ejeren ikke selv har taget initiativ til at transmittere. Dette gælder særligt tjenester med ren videreformidling som formål.

 

Dette udgangspunkt bliver modificeret i Copyright-direktivet, der som noget nyt nu placerer et direkte ansvar hos platforms- og hjemmesideejeren i tilfælde af, at ophavsretligt beskyttet materiale deles på platformen eller hjemmesiden uden ophavsmandens samtykke.

 

Efter e-handelsloven er ejeren blandt andet ansvarsfri, når ejeren ikke selv deler eller på anden måde tager initiativ til delingen, men dette er ikke tilfældet efter Copyright-direktivet, hvor ejeren af websitet kan gøres direkte ansvarlig for sine brugeres eget initiativ til at dele ophavsretligt beskyttet materiale.

 

De kendte sociale medier som blandt andet Facebook, LinkedIn, Instagram m.v. vil fremover kunne blive gjort ansvarlig for deres brugeres deling af ophavsretligt beskyttet materiale, herunder ved dataskrab der går længere end den tilladte brug.

 

Har du spørgsmål eller brug for rådgivning i forbindelse med ophavsret, e-handelsloven eller markedsføringsloven, så er du altid velkommen til at kontakte os.